گروه کوهنوردی دامون

برنامه کمپینگ گروه کوهنوردی دامون بندرانزلی در منطقه جواهر دشت رودسر (ارتفاع ۲۱۰۰)، در تاریخ ۲۰ و ۲۱ مردادماه ۱۴۰۱ به سرپرستی سیامک اشکان زاده و با ۴۲ شرکت کننده اجرا شد.

جواهر دشت از روستاهای ییلاقی شهرستان رودسر، از توابع دهستان سیاهکلرود بخش چابکسر استان گیلان می باشد.  این روستا در ۴۶ کیلومتری رودسر و ۲۶ کیلومتری سیاهکلرود قرار دارد. در جبهه جنوبی این منطقه، قله سماموس با ارتفاع ۳۶۷۸ متر از سطح دریا واقع شده است. این روستا در زمستان بدلیل سرمای شدید خالی از سکنه می شود. جواهردشت شامل مناطق جنگلی بالادست و پایین دست و مراتع و کوهستان می باشد. در این دشت، چشمه ها و رودهای پرآب مانند «خشکه رود» و «سیاه لات» جریان دارند. با یک ساعت پیاده روی از ابتدای روستا به اولین چشمه رسیده و درحدود یک ساعت و نیم بالاتر به چشمه دوم می رسید و می توانید از حوضچه آب بنوشید. پوشش گیاهی این منطقه در ارتفاعات مختلف متفاوت است. جنگل های پایین منطقه شامل گونه هایی مانند شمشاد، میش گوش و انواع درختان پهن برگ، توسکا، خرمندی، ممرز و... بوده و زمین های کشاورزی منطقه عموما در فصل مناسب، زیر کشت سیب زمینی قرار دارند و در مراتع و دشت ها، گل گاوزبان و گلهای وحشی می روید. همچنین در بخش میانی منطقه، درختانی چون آزاد، توسکا، افرا، خرمالوی وحشی و بلوط وجود دارد.

در حدود ساعت ۱۳:۰۰ روز پنجشنبه ۲۰ مرداد، شرکت کنندگان از دو محل از پیش تعیین شده سوار مینی بوس ها شده و ساعت ۱۳:۲۰ همگی به سمت رودسر حرکت کردیم. ساعت ۱۵:۱۵ از لاهیجان عبور کرده، ساعت ۱۵:۴۵ رودسر را پشت سر گذاشته و ساعت ۱۶:۰۰ به سیاهکلرود رسیدیم. از مینی بوس ها پیاده شده و سوار جیپ ها و وانت هایی شدیم که از قبل برای انتقال ما به جواهردشت هماهنگ شده بودند، زیرا بدلیل شیب زیاد مسیر، مینی بوس ها قادر به ادامه مسیر نبودند. ساعت ۱۶:۳۰ دوباره به حرکت خود ادامه دادیم. یک ساعت بعدی مسیر، جاده ای شیبدار آسفالته  و یک ساعت بعد از آن، جاده خاکی بسیار شیبدار و پر پیچ و خم بود که از میان درختان جنگلی بلند و زیبا می گذشت و نمای کوه های دور و نزدیک غرق در مه به وضوح مشاهده می شد و نم دانه های مه صورت و موهایمان را خیس کرده بود.

در نزدیکی های دشت، پس از گذر از یک پیچ تند، ناگهان دورنمای جواهردشت معروف که در دریای مه غرق شده بود و نور نارنجی رنگ خورشید غروب در وسط آن خودنمایی میکرد، جلوی چشمانمان ظاهر شد و صدای جیغ و فریاد از سر ذوق بچه ها بلند شد. ادامه مسیر بسیار زیبا و شگفت انگیز بود و این شگفتی، زمانی به اوج خود رسید که به جواهر دشت رسیدیم و دشت غرق در مه را در غروب آفتاب عصر پنجشنبه از نزدیک تماشا کردیم و در همان حال، چادرها را بسرعت برپا کردیم و تا قبل از تاریک شدن هوا، تعداد ۲۰ چادر برپا شده، اقدامات لازم برای سیم کشی و نصب لامپ ها و ریسه هایی جهت تامین روشنایی کمپ ها (بوسیله موتور برق) در هنگام شب انجام شده و آتش و چای ذغالی فراهم شد.
شب به تماشای ستارگان به دور آتش، اجرای موسیقی زنده، همخوانی بهمراه صرف چای ذغالی و غذاهای پخته شده روی ذغال سپری شد و تعدادی از همراهان گروه، جهت تامین امنیت کمپ ها و روشن نگه داشتن آتش تا صبح درکنار آتش بیدار ماندند. هنگام صبح که از چادرها خارج شدیم، همه جا را مه غلیظی فرا گرفته بود که تا ظهر همچنان ادامه داشت. بعد از صرف صبحانه و نیمروی ذغالی، ادامه روز به عکاسی از مناظر زیبای اطراف مانند اسبهای زیبای درحال چرا در دره، بوته های گیاهان وحشی، دورنمای روستا و خورشید غرق در مه گذشت.

درنهایت، پس از گرفتن عکس دسته جمعی در کنار چادرهای رنگارنگ و جمع کردن چادرها، راس ساعت ۱۴:۰۰ وانت ها و جیپ ها به محل دشت برگشته و ما ساعت ۱۴:۲۰ آغاز به حرکت کرده و ساعت ۱۶:۰۰ به سیاهکلرود رسیدیم. در آنجا، پس از کمی استراحت، ساعت ۱۶:۴۵ دوباره سوار مینی بوس ها شده و به سمت انزلی حرکت کردیم و در آخر، ساعت ۱۹:۴۰ وارد بندرانزلی شدیم.