گروه کوهنوردی دامون

۱۴۰۱/۰۸/۲۸

برنامه گروه کوهنوردی دامون بندرانزلی به مقصد قله سرک رستم آباد (دوگانه) ، مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۸ به سرپرستی مجید طریقی و با شرکت ۵۸ تن اجرا شد
سایر عوامل گروه عبارت بودند از:

راهنما: اسفندیار یوسفی نیا
جلودار: الهام پوررسا
عقبدار: مسعود قلی زاده
کوهیاران: مریم پورنعمت، الهه قنبری، وحید روزرخ، پژمان خطیب، فرزین اصلانی
قله سرک در بخش «شمام» روستای رستم آباد در ۱۵ کیلومتری شمال رودبار واقع شده است. رستم آباد شامل چهار روستای شمام، پشته، کلورز و ماندایان بوده و دارای آب و هوای مرطوب و مدیترانه ای است و همچنین کاوش های باستان شناسی در این منطقه، نشان دهنده وجود تمدنی درخشان با قدمت سه هزار ساله می باشد.
گروه صبح جمعه بیست و هشتم آبان، پس از سوار کردن همنوردان در مسیر، ساعت ۵:۵۰ از بندرانزلی خارج شد و درحدود ۷:۰۰ به نزدیکی رودبار رسیده و از جاده قدیم تهران به مسیر خود ادامه دادیم. سمت راست جاده کوه و سمت چپ آن دره قرار داشت و شیب و پیچ جاده در برخی نقاط شدید بود. در نهایت ساعت ۸:۰۵ به روستای شمام رسیدیم که در ورودی آن تابلوی مقبره امامزاده طاهر شمام به چشم می خورد. ساعت ۸:۱۰ از مینی بوس ها پیاده شده و پس از صحبتهای سرپرست برنامه و معرفی عوامل گروه، همچنین توضیحات راهنمای برنامه درمورد منطقه و برنامه پیش رو، ساعت ۸:۲۵ حرکت به سمت بالا را آغاز کردیم.

ابتدای مسیر، دشتی و سرسبز بود و آفتاب ملایم پاییزی صبحگاه تابیدن گرفته بود. ساعت ۹:۱۵ به چشمه رسیدیم که در کنار آن آبشخور بزرگی دیده می شد. پس از کمی استراحت، ساعت ۹:۴۵، باتوجه به دوگانه بودن برنامه و طبق برنامه ریزی قبلی، ۱۵ تن از همنوردان در همان مکان اطراق کرده و ۴۳ تن دیگر به سمت قله ادامه دادند. در ادامه مسیر از جاده فرعی سمت چپ چشمه وارد منطقه جنگلی شدیم. مسیر پر بود از درختان سرو و کاج و گردو و درختان میوه ازقبیل ازگیل وحشی و نوعی میوه شبیه به بلوبری که به آن قره گیله گفته می شود.

نیم ساعت آخر مسیر دارای شیب بیشتری بود و مسیر رفته رفته باریکتر می شد. در نهایت، گروه راس ساعت ۱۲:۰۰ به قله ۱۳۶۰ متری سرک صعود کرد و پس از اندکی استراحت و صرف نهار و گرفتن عکس دسته جمعی، ساعت ۱۲:۴۰ به سمت پایین حرکت کرده و ساعت ۱۴:۱۵ به چشمه و نزد سایر همنوردانمان بازگشتیم. در آن ساعت از روز دمای هوا بشدت پایین آمده و باد نسبتا شدیدی می وزید. پس از اندکی استراحت و صرف چای ذغالی طبق روال همیشگی برنامه های کوهپیمایی، سرانجام ساعت ۱۵:۳۰ همگی به سمت روستا حرکت کرده و ساعت ۱۶:۲۵ به روستا و محل توقف مینی بوس ها رسیدیم و پس از توقفی کوتاه، ساعت ۱۶:۴۰ به سمت بندرانزلی حرکت کرده و گروه راس ساعت ۱۸:۴۵ به بندرانزلی بازگشت.