گروه کوهنوردی دامون

اگر ماهی کوچک ، دچار آبی دریای بیکران باشد
خوشا به حال گیاهان که عاشق نورند
و دست منبسط نور روی شانه آنهاست ... س. سپهری

قله بغروداغ یا بغروبند بخش شمال غربی رشته کوه البرز را تشکیل می دهد. یکی از مسیر های صعود از روستای مکش بخش مریان تالش می باشد. از سمت دریاچه نئور خلخال هم مسیر کوتاهتری برای صعود می باشد.

برنامه روز جمعه 27 ام خرداد گروه دامون انزلی ، صعود به قله بغروداغ در تالش بود که این برنامه مشترک با هیات کوهنوردی شفت و کوهنوردانی از رشت ، صومعه سرا و فومن اجرا گردید. در این برنامه نایب رئیس هیات استان گیلان خانم شیرین زارع نیز حضور داشتند.
سرپرست: سمیرا عالی
راهنما: آقای رضا قنبرپور ( شفت )
جلودار: رضا قنبرپور _ مریم تمدن ( دامون )
عقب دار: آقای چنگیزی ( شفت ) _ مهرشاد بروجردی ( دامون )
تعداد کل نفرات: 31 تن
نفرات دامون: 12 تن
کل پیمایش صعود و فرود: 22 کیلومتر

صبح جمعه در ساعت 4:00 با سه دستگاه سواری از انزلی به سمت تالش خارج شدیم.
پس از رسیدن به تالش به سمت ییلاق مریان رفته و از مریان تا روستای مکش نیز با سواری بالا رفتیم. جاده مریان به مکش دارای آسفالتی قدیمی است که در برخی قسمت ها آسفالت کنده شده ولی بالا رفتن با ماشین امکان پذیر است. در ساعت 7:10 مکش بودیم و منتظر همنوردان شفت. حدود چهل و پنج دقیقه ای طول کشید تا همنوردان برسند و شروع پیمایش ما در ساعت 8:00 رقم خورد.

هوا آفتابی و گرم ، مسیر بسیار زیبا و دارای دشت های فراخ و پر گل.
در ساعت 10:10 به آبگیر قره گل یا سیابیل در ارتفاع 2522 متری رسیدیم قرار شد نیم ساعتی استراحت کرده و راه بیافتیم.

دیواره بغرو در سمت راست قره گل آنچنان با شکوه و زیباست که حیران می مانی از این همه زیبایی و مردمان با صفا و مهمان نواز کلبه های قره گل. پس از استراحت راهی دشت پر گل بغرو شدیم و از کنار گل های زیبای رویش کرده در اطراف عبور کردیم.

در ساعت 11:00 به چشمه باتمان بولاغ در ارتفاع 2547 متری رسیدیم که دارای آب خنک و گوارایی بود. پس از برداشتن آب راهی شدیم. از پاکوبی شیب دار به سمت صخره های زیر قله و یخچال برفی حرکت کردیم.
با عبور از یخچال در ساعت 14:00 به قله زیبای بغروداغ به ارتفاع تقریبی جی پی اس 3243 ( ارتفاع روی تابلو 3235 بود ) رسیدیم.
گروه کوهنوردان تالش به سرپرستی آقای ابروش نیز که از سمت دریاچه نئور خلخال صعود کرده بودند تقریبا همزمان با ما به قله رسیدند.

پس از گرفتن عکس و صرف ناهار و خداحافظی از همنوردان شفت و ... در ساعت 14:50 به سمت پایین حرکت کردیم.
در ساعت 19:00 به مکش ( ابتدای مبدا صعود ) رسیدیم.
با تشکر از هیات کوهنوردی شفت و نفرات همراه از نقاط مختلف گیلان.