گروه کوهنوردی دامون

گزارش صعود به قله گردسایه (قماش)
سرپرست دامون: مریم تمدن
سرپرست چکاد: منیر بهشتی
راهنما: داوود کریم بخش
جلودار: فیروزه ایرانی نژاد
عقبدار : عرفان خوشدل
تعداد کل : ۲۲
اسامیه همنوردان شرکت کننده از دامون: مهدیه شهسواری، الناز غلامی، مریم سلمانی، مریم تمدن، فرح حامدی (رشت)، حسین نامدار (رشت)، کیارش عابدینی پور، سهند راسخ کار، علی ساجدی، داوود کریم بخش، عرفان خوشدل

قله گردسایه با ارتفاع تقریبی ۲۳۰۰ متر در غرب قله ی تریشوم قرار دارد. جهت صعود به این قله سه مسیر وجود دارد:
_ مسیر اول که متداول ترین مسیر صعود می باشد مسیر آبشار اشکیلت است
_مسیر دوم از قله ی تریشوم و خط الراس تریشوم به شاه معلم
_مسیر سوم بعد از ماسوله و جاده ی خارند قبل از اولین پیچ از پیچ های سه گانه ی خارند ، فرعیه سمت راست

مسیر انتخابیه ما جهت صعود مسیر اول و آبشار اشکیلت بود که متداول ترین مسیر صعود این قله است ولی در کل همین مسیر نیز به دلیل تردد کم و مشخص نبودن پاکوب ها و مخصوصا در این فصل به دلیل پوشش گیاهی انبوه نیاز به راهنمای حاذق و تسلط به جی پی اس دارد.

روز جمعه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۱ در ساعت ۳:۳۵ اولین نفر در بازار گیلار سوار مینی بوس شده و بعد از سوار شدن باقی همنوردان در ساعت ۴:۰۵ از انزلی خارج شدیم. ساعت ۵:۳۰ به فومن رسیده و دو نفر از همنوردانمان که از رشت همراهمان بودند را سوار کرده و به سمت مبدأ صعود به راه افتادیم. در ساعت ۶:۱۵ به پیچ جاده و قهوه خانه ی ابتدای مسیر آبشار اشکیلت رسیدیم. همگی جمع شدند و بعد از صحبت سرپرستان دو گروه و معرفی عوامل اجرایی حرکت خود را در ساعت ۶:۳۰ آغاز نمودیم.

از خوش شانسیه ما جناب آقای صدری که به سمت ماسوله می رفتند گروه را دیده و بعد از سلام و احوالپرسی و خواهش ما که در کنارمان صعود کنند، پذیرفتند و همراه ما آمدند.
گردسایه از این مسیر به صورت جنگلی و پر از بوته های انبوه و بلند سرخس و تمشک و گزنه می باشد.

بعد از یک ساعت پیمایش در پاکوبی جنگلی و در کنار بوته های تمشک که هنوز نرسیده بوند در ساعت ۷:۳۰ به آبشار اشکیلت رسیدیم، بعد از صرف صبحانه و استراحت در ساعت ۷:۵۵ مجدد حرکت کردیم.

از اینجا به بعد زیر نور خورشید و گرمای افتاب وارد منطقه پر از سرخس های بلند شدیم به طوریکه از قد ما بلندتر بودند و دیدی به اطراف نداشتیم و راهنما مسیر را برای عبور از میان گیاهان باز می کرد.

در ساعت ۱۰:۲۵ به کلبه ی زیر شیب خط الراس رسیدیم و کمی استراحت کردیم، یکی از همنوردان به دلیل مشکل زانو در کلبه ماند و باقی گروه در ساعت ۱۰:۵۰ به حرکت ادامه دادیم.

این منطقه پر از گزنه بود و همه ی همنوردان را مورد نوازش خود قرار می داد، مسیر شیب دار و جنگلی را در پیش گرفته و در ساعت ۱۲:۳۰ به خط الراس رسیدیم و زمانی به استراحت و صرف تنقلات گذشت و سپس حرکت خود را ادامه داده و ساعت ۱۳:۱۵ پای قسمت صخره ای قله رسیدیم

گروهی از مسیر دست به سنگ به سمت قله رفتند و گروه دیگر از مسیر معمول و پاکوب قله را دور زده و در ساعت ۱۳:۴۵ به قله رسیدیم. کم کم مه هم بالا می آمد و بعد از نهار و عکس های تکی و دسته جمعی در ساعت ۱۴:۴۵ به سمت پایین حرکت کردیم.

به دلیل خستگیه یکی از همنوردان حرکت به سمت پایین با کندی انجام می گرفت و در ساعت ۱۷:۳۰ به کلبه رسیدیم و بعد از استراحت و نوشیدن چای که همنوردمان زحمت تهیه ی آن را کشیده بودند با جناب آقای صدری و همنوردانمان که از رشت آمده بودند خداحافظی کردیم و آنها با سرعت بیشتری حرکت کردند.
ما نیز به دلیل اینکه همه ی گروه به تاریکی بر نخورد، گروه را دو تیم کرده و تیم اول با گام معمول و تیم دوم به دلیل رعایت حال همنوردی که با سرعت کمتری نسبت به بقیه حرکت می کرد با گام کندتر و استراحت های بیشتر به حرکت ادامه دادیم، لازم به ذکر است که در هر دو تیم نفرات مسلط به مسیر و جی پی اس داشتیم و همگی به سلامت به جاده رسیدیم.
دو گروه چکاد و دامون در کنار هم و بعد از یک روز طولانی و کسب تجربه های فراوان و ایجاد دوستی های ماندگار و خوشحالی از حضور پیشکسوتان و آقای صدری  در ساعت ۲۱:۳۰ و تیم دوم در ساعت ۲۳:۳۰ به مینی بوس رسیده و به سمت انزلی حرکت کردیم.
از نکات این برنامه اجرای برنامه ی مشترک بین دو گروه از انزلی بعد از سالیان دراز بود که امیدوارم قدم مثبتی در راستای همبستگیه بین گروه ها و رشد کوهنوردی انزلی باشد.
باتشکر از آقای کریم بخش راهنمای حرفه ایه ما که مسیر گردسایه که همیشه در صعود و فرود سردرگمی های بسیار و منحرف شدن زیادی از مسیر دارد را بسیار عالی طی کرد و همینطور تشکر از همنوردان صبور، با اخلاق و حرفه ای که در این برنامه شرکت داشتند.